/

Social media campagne Stoptober groot succes

Stoptober is een nationale campagne om mensen te helpen in oktober 28 dagen niet te roken. Onderzoek wijst uit dat je na zo’n periode van vier weken niet roken vijf keer zoveel kans hebt om gestopt te blijven. Naar Brits voorbeeld heeft de Alliantie Rookvrij Nederland in 2014 deze campagne in Nederland geïntroduceerd. Headline Interactive was verantwoordelijk voor ontwerp en ontwikkeling van de website en de mobiele apps. Bovendien hebben wij de volledige social media marketing voor ons rekening genomen. Met groot succes!

Het uitgangspunt dat men elkaar helpt om te stoppen met roken, is natuurlijk ideaal voor de inzet van sociale media. Niemand verplicht je om te stoppen met roken,maar in je eentje is het zo lastig. Het lijkt dan net of de rest van de wereld gewoon doorrookt. De eerste drempel die je kon nemen als deelnemer aan de actie, was aanmelden op de website. Elke deelnemeer werd direct zichtbaar met een teller. Na 10 dagen stond de teller op 10.000 deelnemers, na drie weken zelfs op 38.511! Aan het aantal installaties van onze mobiele apps zagen we overigens dat nog veel meer mensen een poging wilden wagen om met behulp van de app te stoppen.

Gelijk met het begin van de campagne op 8 september 2014 openden we een Facebook-communitypagina. In no-time hadden 10.000 mensen de pagina geliked. Gedeelde content vanuit ons social marketing-team bestond vrijwel alleen maar uit positieve ondersteuning en bemoedigende reacties. De positief getinte steunbetuigingen sloegen als een vonk over op de community en nog voor oktober goed en wel was begonnen, was de Facebookpagina een bijna zelfvoorzienende community geworden, waarin men elkaar vier weken lang uit de put praatte. Het werd zichtbaar en voelbaar dat jij niet de enige bent die echt wil stoppen, en met elkaar was het een stuk makkelijker én leuker.

Enkele cijfers:

  • Er werden in zeven weken 811 berichten op de pagina geplaatst door volgers.
  • Gemiddelde bereik per bericht van de Facebook-pagina zelf was 11.444 mensen.
  • Totale bereik van de eigen berichten gedurende de campagne was 1.831.000 mensen.