Whatsapp, SMS, Messenger

/

SXSW: Messaging is belangrijk in contact met je doelgroep

Ik ben vaker op het SXSW congres in Austin geweest, en jarenlang was social media het toverwoord. Connect met je doelgroep, zorg voor een persoonlijke relatie, ga het gesprek aan op Twitter en Facebook, wees daar waar je klanten zijn. Maar we zien nu een verschuiving in gebruik van open social netwerken, naar meer gesloten sociale media. Denk hierbij aan Facebook Messenger en WhatsApp, en in landen met minder internetconnectiviteit aan SMS. Het gebruik van deze platformen is exponentieel groeiend.

De mogelijkheden om in deze meer prive-omgevingen te contact te maken met je doelgroep nemen toe. Je kunt via Facebook Messenger bijvoorbeeld een Uber-taxi bestellen. En via chatbots kun je een servicekanaal opzetten in datzelfde kanaal. Maar behalve de mogelijkheden, neemt ook de noodzaak toe om meer tijd te investeren in deze kanalen als sericekanaal. Onderzoeken – uitgevoerd door Facebook IQ, die research afdeling van Facebook – tonen aan dat bedrijven die bereikbaar zin via deze kanalen de voorkeur hebben boven de bedrijven die dat niet doen.

De cijfers uit een recent uitgevoerd onderzoek naar de adoptie van messaging apps :

  • 67% verwacht van de respondenten zegt dat ze messaging apps zullen gaan gebruiken om met bedrijven te communiceren
  • 53% zegt dat ze liever bij winkels shoppen met wie je kan messagen, dan bij die waar dat niet mogelijk is
  • 43% wil liever via messaging communiceren met travelsites, dan een ander communicatiemiddel
  • 30% zegt dat ze hun vakantieboekingen compleet via messaging zouden kunnen doen

Dus, wacht niet langer en open die nieuwe kanalen voor je klanten. Je kan er alleen maar beter van worden!