'Everything will be connected'

/

SXSW: Smart Cities en Bluetooth Beacons

Het begrip Smart City is zo breed dat het voor vele interpretaties vatbaar is. Het basisidee is in ieder geval dat je data genereert, die kunnen leiden tot ingrepen in de infrastructuur of verbeteringen in de dienstverlening. De stad Austin heeft voor de ontwikkeling van een Smart City een Innovation Officer in dienst die bijvoorbeeld samen met de politie onderzoekt hoe nieuwe technologie het werk van de politie kan ondersteunen.

De politie in een grote stad met veel hoogbouw kan nog wel eens in het duister tasten wanneer iemand 911 belt, maar niet in staat is méér dan een adres te noemen, of misschien zelfs dat niet als het iemand is van buiten de stad. Met behulp van GPS-tracking kan de locatie van de beller wel worden achterhaald, maar niet of-ie op de derde of de twintigste verdieping ligt te creperen. Bluetooth beacons op elke verdieping van het gebouw zouden uitkomst bieden.

Een bluetooth beacon, is een soort sensor, die microgeofences om zich heen genereert. Als een smartphone in de buurt van een beacon is, kan een signaal worden gestuurd naar de smartphone met bepaalde informatie. Op deze manier is veel nauwkeuriger bijvoorbeeld iemands locatie te bepalen. Maar er kan nog veel meer als je wat met die data gaat doen. Dus behalve voor veiligheid vergroten in de stad, kun je door de data die wordt verkregen met opgepikte bluetooth signalen de omgeving analyseren of zelfs automatiseren.

Dat is wat de Gemeente Rotterdam doet. Rotterdam, ook hier in Austin aanwezig op de Nederlandse beursstand, is bezig met het bouwen van een Smart City. Hoewel er meerdere soorten sensoren worden geplaatst in de stad, is het plan om met bluetooth beacons allerlei bewegingen te meten in de stad. Wat zijn drukke straten op welke momenten, waar is altijd een parkeerplek vrij, en waar staat de straat altijd vol, et cetera? Alles om de stad aantrekkelijk te maken voor bewoners, bezoekers, maar vooral ook voor behoud van grote bedrijven met veel personeel dat met de auto de stad inkomt.

Beacons, een technologie die een paar jaar terug enige bekendheid kreeg door marketingacties, heeft enorm veel potentie om de echte wereld te automatiseren en zo het leven gemakkelijker te maken en te verbeteren. Headline Interactive heeft op dit moment ook een closed beta van een bluetooth-toepassing die het leven wat makkelijker maakt. Blijf ons volgen, de verwachting is dat de toepassing in het tweede kwartaal van dit jaar openbaar wordt gemaakt.