Views in plaats van ROI

/

Met Snapchat terug naar oude advertentiemodel

Sinds jaar en dag geldt in social media-advertising het adagium Meten = Weten. Bereik is oldskool sinds je elke klik kunt meten, elke user kunt tracken en tot in het winkelmandje weet hoeveel euro’s aan omzet je advertenties hebben opgeleverd. Het succes van je socialmedia-advertenties wordt gemeten in ROI. Leuk, en superinteressant om te weten, maar niet als je gewoon een restaurant hebt of een winkel in de Kalverstraat, een plek waar mensen naartoe komen. Een route die je helaas niet kunt tracken, vanaf het monent dat ze je advertentie op social media hebben gezien.

In dat licht is de groei van Snapchat leuk om te volgen. Met name hun advertentiemodel is briljnt in zijn eenvoud, oldskool als de pestmaar de adverteerders staan te in de rij! Je legt minstens $ 100.000 op tafel om op Snapchat te mogen adverteren, en het enige dat je ervoor terugkrijgt is bereik: views. Hoeveel mensen jouw Snapchat-story hebben gezien, is de enige statistiek die je krijgt van Snapchat.

Op Snapchat is social media-adverteren weer gewoon een kwestie van branding. De marketeers en data-analisten hoeven Excel niet meer op te starten, het aantal views is wat telt. Het artikel dat ik hierover las, vind je op Adweek.